Tavan bagajında görünmez tehlike

Dünya sigorta devi Allianz’ın Teknoloji Merkezi’nde yapılan çarpışma testleri, otomobillerin tavan bagajındaki nesnelerin saatte 50 km hızla yapılan kazalarda bile bagajı delip geçerek ciddi bir risk taşıdığını ortaya koydu. Allianz Teknoloji Merkezi Kaza Analisti Melanie Kreutner, tavan bagajındaki kayak ve benzeri nesnelerin sabitlenerek yerleştirilmesi gerektiğini söyledi. Yapılan testler ayrıca tavandaki yüklerin otomobilin seyir davranışında değişikliklere neden olduğunu gösterdi.

Dünyanın önde gelen sigorta ve finans şirketlerinden Allianz, günlük yaşamda olası riskleri bilimsel ve teknolojik yöntemlerle ortaya koyarak dünyayı daha güvenli bir yer haline getirmek için çalışıyor. Bu çalışmalardan biri Allianz’ın Münih’te bulunan Allianz Teknoloji Merkezi’nde (AZT) gerçekleştirildi. Allianz Teknoloji Merkezi’nde yapılan testler, otomobil kazalarında kolayca dikkatlerden kaçabilen ancak can kaybı riskini yükselten yan faktörlere dikkat çekiyor. Örneğin bir otomobilin tavan bagajında sabitlenmeden koyulan eşyalar, çarpışma anında bagajı delerek bir ok gibi fırlayıp, diğer araçtaki insanlar için çok ciddi tehlike oluşturabiliyor.

Trafikte her şey çok hızlı gelişebiliyor. Sadece bir anlık dikkatsizlik sonucu öndeki trafiğin sıkıştığını fark etmeden öndeki araçlara çarpmak trafikte en sık yaşanan kaza türlerinden biri. Özellikle kayak tatiline gidiyorsanız ve tavan bagajınız uygun şekilde toplanmamışsa yaptığınız kaza, olduğundan daha tehlikeli bir hal alıyor. Allianz Teknoloji Merkezi’nde (AZT) gerçekleştirilen bir çarpışma testinde, saatte 50 km hızla giden bir taşıtın durmakta olan bir otomobil ile bir çarpışma simülasyonu gerçekleştirildi. Tavan bagajında bulunan kayaklar, kayak sopaları ve botlar ile içecekler gibi kış sporu ekipmanları yaygın uygulamalar doğrultusunda toplandı. Nesneler bagaj içinde bağlanmadan gevşek şekilde bırakıldı. Azami yük sınırı 50 kilogram olmasına rağmen tavan bagajına en fazla 34 kilogramlık yük yüklendi. Yine de çarpışma sırasında bagajın içindeki her şey öne doğru fırlarken, kayaklar da hiçbir engel tanımaksızın bagajın duvarını parçalayıp geçti. Tavan bagajındaki diğer nesneler de bagaj tarafından kontrol edilemeyerek kontrolsüz şekilde etrafta uçuştu. Bu arada bagajın kendisi de yerinden çıktı.

‘Tavan bagajındaki yükler sabitlenmeli’

Allianz Teknoloji Merkezi Kaza Analisti Melanie Kreutner konuyla ilgili olarak “Bir tavan bagajı, büyük nesneleri taşımanın pratik bir yolunu sunuyor. Öte yandan, tıpkı arabanın arka bagajında olduğu gibi, tavan bagajındaki yükün de sabitlenmesi kesinlikle gerekli. Aksi takdirde yolu kullananların hayatı da riske girecektir” dedi. Gerçek yaşamdaki bir yol kazasında, her biri beşer kilo ağırlığında olan kayaklar adeta mızrak gibi öndeki aracın arka camını parçalayıp geçerek araçtaki yolcuları ciddi şekilde yaralayacaktı. Ayrıca, sabitleyici parçalar test sırasında ortaya çıkan güçlere dayanamadığından, tavan bagajı da yerinden çıktı. Allianz Teknoloji Merkezi, bagajın içindekiler uygun şekilde sabitlenmiş olsa, bagajın da yerinden çıkmayacağı görüşünde.

Güvenli bagaj yerleştirmenin püf noktaları

  • Nesnelerin doğru şekilde sabitlenebilmesi için, bagaj içindeki bağlama halkalarına kayışlar ile bağlanması veya özel kelepçeleme mekanizmaları ile tutturulması gerekiyor. Kayak tatili yapmak için yola çıkıldığında, kayaklar gibi iri ekipmanlar veya kasklar gibi daha hafif nesneler uygun şekilde kayışla bağlanarak tavan bagajında taşınabiliyor. Ağır bavullar veya kayak botları gibi sabitlenmesi zor nesnelerin ise arka bagaja girmesi gerekiyor.
  • Bagajı toplamadan önce otomobilinizin izin verilen tavan ağırlığını kontrol etmeniz kesinlikle şart. Hesaplamada aynı zamanda tavan bagajı ve portbagajın ağırlığının da dikkate alınması gerekiyor. Yani tavanın 75 kilogramlık bir azami yük taşıma kapasitesi varsa ve tavan bagajı, portbagaj ile birlikte 25 kilogram ağırlığında ise bagaja sadece 50 kilogramlık yük yüklenebiliyor. Tavan bagajının montajı esnasında, üreticinin talimatlarının harfiyen takip edilmesi gerekiyor.
  • Bir tavan bagajı satın almak isteyenlere, portbagaj kızağının tutturulduktan sonra tamamen kapatıldığı bir sistem seçmeleri tavsiye ediliyor. Bagajda tercihan metal sabitleme parçalarının bulunması da önemli; zira plastik parçalar kış aylarında hızla kırılgan hale geliyor.
  • Sonunda yola çıkmadan önce ise yüklü otomobilin lastik basıncının yeniden kontrol edilmesi gerekiyor. Önemli noktalardan biri de otomobilin kontrolü tavan bagajı yüzünden değişiyor. Sürücülerin, aracın özellikle virajları alırken ve frenleme esnasında daha dengesiz hale geldiğini unutmaması gerekiyor.

Allianz Teknoloji Merkezi tavan bagajı çarpışma testlerinin videosu adresinden indirilebiliyor.

Allianz ile ilgili detaylı bilgi için:
allianz.com.tr

Allianz’ı sosyal medyada takip etmek için:
facebook.com/AllianzTurkiye
twitter.com/AllianzTurkiye
youtube.com/AllianzTurkiye