Yeni nesil teknolojilere paralel olarak dijitalleşen sistemler hayatın her alanına entegre ediliyor. Bu sistemlerden birisi de Gümrük ve Ticaret Bakanlığı ile TOBB tarafından oluşturulan Mersis olarak karşına çıkıyor. Özellikle ticari hayata yeni adım atanların en çok merak ettikleri konuların başında “Mersis nedir?” sorusunun cevabı yer alıyor. Merkezi Sicil Kayıt Sistemi’nin kısaltması olan Mersis, ticaretle iç içe olan kişilerin aşina olduğu terimlerden biri olarak tanımlanıyor. Firmalaşmanın popülerleşmesi ve e- dönüşümün yaygınlaşması ile birlikte öne çıkan kavram ticari firmalar için oldukça önemli bir yer ediniyor. Merkezi bir bilgi sistemi olan Mersis iki temel fonksiyonu yerine getirmek amacı ile tasarlanıyor. Bunlar:

  • Ticari işletme ve şirketlere ait sicil kayıtlarının dijital ortamda tutulması,
  • Kamu kurumlarının tüzel kişiliklerle ilgili ihtiyaç duydukları bilgilere tek bir kanal üzerinden ulaşım imkanı sağlamaları olarak ifade edilebiliyor.

Bir işletme ya da firma sahibi olmak isteyenlerin Mersis sistemi ile ilgili bilgi sahibi olmasının ardından, “Mersis numarası ne demek?” sorusunun cevabına da ulaşmış olmaları yarar sağlıyor. Her ticari işletmenin sahip olmakla mükellef olduğu Mersis no 16 haneden oluşuyor. Belirli bir düzen çerçevesinde oluşturulan bu numara şirketlerin sahip oldukları unvanlara göre belirleniyor.

Bir şahıs şirketinin mersisi TC kimlik numarası ile başlayıp 000, 017,019 şeklinde sonlandırılıyor. Eğer söz konusu olan bir limited ya da anonim şirket ise Mersis numarası 0 ile başlıyor ve şirketin vergi numarasıyla devam ediyor. 000, 15, 16, 17 gibi rakamlarla da sonlandırılıyor. Bu şekilde sıralı olmayan düzensiz numaralar geçici Mersis statüsünde yer alıyor. “Mersis numaram nedir?” diye merak eden ilgili ticari kuruluşun bağlı olduğu Ticaret Sicil Müdürlüğüne ulaşarak numarası için talepte bulunması gerekiyor.

İşletme

Ticari bir alanda hizmet vermek isteyenler, “Mersis numarası nedir?” sorusu kadar bu numarayı nasıl alacaklarını da merak ediyorlar. “Mersis nedir?” öğrenmek istiyor ve numara almak istiyorsan senin de öncelikle sisteme kayıt olman ve arkasından şu adımları takip etmen gerekiyor:

  •  https://mersis.gtb.gov.tr/Portal/Home/Index  adresi üzerinden Mersis sistemine ulaş.
  • Sayfanın sağ üst köşesinde bulunan “Giriş” butonuna tıkla.
  • Karşına çıkan sayfada yer alan dört farklı giriş seçeneği arasından birini seçtikten sonra gerekli alanları doldurarak giriş yap.
  • Açılan sayfa üzerinden “Başvurular” seçeneğine tıkla.
  • Yeni açılan sayfada yer alan “Kuruluş Başlat” menüsünü seç.
  • Ticari işletmenin türünü seç.
  • Doldurulması gereken alanları hatasız ve güncel bilgilerle tamamladığından emin ol.
  • Sistem üzerinden başvurunu tamamladıktan sonra bağlı olduğun Ticaret Sicil Müdürlüğü ile iletişime geçerek süreci sonlandırabiliyorsun.
Mersis no sorgulama işlemi Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’na ait olan site üzerinden yapılabiliyor. İşletmesine ait Mersis numarasını bilmeyen tüzel kişilerin Mersis no öğrenme sürecini tamamlayabilmesi için öncelikle sistem üzerinden kaydını tamamlamış olması gerekiyor. Sisteme giriş yaptıktan sonra şirket sorgulama bağlantısına tıklayarak “Firma Arama” butonu tıklanıyor. Sorgulama seçeneklerinden birini tercih ederek sorgulama işlemi tamamlanabiliyor.
Tabletten Arama

Mersis ne demek?” konusundan sonra merak edilen bir diğer nokta bu numaranın kullanıldığı işlemler oluyor. Her bir ticari işletme için büyük öneme sahip olan Mersis numarası ile yapılabilen işlemler şu şekilde:

  • Anonim şirketten şubeye kadar her türdeki işletme için kuruluş işlemleri yapılabiliyor.
  • Kuruluş sürecindeki sözleşmelerin elektronik ortamda hazırlanabiliyor ve bu sözleşmeler ortaklar tarafından imzalanarak ilgili Ticaret Sicil Müdürlüğüne gönderilebiliyor.
  • Acentelik işlemleri yürütülebiliyor.
  • Birleşme, bölünme, tür değişikliği, ticari işletme devri gibi ticari işlemler gerçekleştirilebiliyor.
  • İnternet sitesi tescil edilebiliyor.
  • Konkordato işlemleri gerçekleştirilebiliyor.

Mersis numarasının kullanım alanları bunlarla sınırlı değil. Ticari bir işletmeye sahip olan kişiler daha pek çok işlemi bu numara ile gerçekleştirebiliyor. Sen de bir işyeri sahibiysen Allianz İş Yeri Sigortası ile işletmeni yangın, hırsızlık, sel ve su baskınının yanı sıra iş durması, kira kaybı gibi risklere karşı da güvence altına alabilirsin.